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Clubhouse(クラブハウス)一か月やってみた感想〜1Kフォロワーになるまで〜

Clubhouse(クラブハウス)一か月やってみた感想〜1Kフォロワーになるまで〜

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こんにちは、Shimablo Urban担当のサメです。

今日はClubhouseを始めて一か月が経ちましたので感じたことを共有したいと思います。

最初の2週間

1月末に始めて最初の2週間はカオス状態というか、とにかく色んな人が溢れていました。

芸能人はもちろん、様々な起業家もRoomを立ち上げていたと思います。

そんな私も先ずはやってみるということで見様見真似でRoomを立ち上げてモデレーターをやってみたり(割と高頻度でやってみてました)、色んな人のRoomで手を挙げて発言してみたり意識的に挑戦しました。

 

やっぱり喋ることでフォロワーは増える

ぶっちゃけ4週目に900フォロワー超えたあたりから素直に1000人という数字への意識を隠し切れなかったんですが(笑、あんまりフォロワー数について気にせずとりあえず誰かとお話するということに注力してきました。

特に初期は話すとフォローの増え方が顕著だったと思います。

これは当然でそもそもClubhouseというSNS自体が雑に言うと「話す」か「聴くか」なので「話す」というアクションをやっている方がインタラクティブなのは言わずもがなですよね。

そういう意味ではこのSNSを楽しむ上でも「話す」「聴く」に基づいたフォロー、フォロワーの方がアクティヴなものになることを体感しました。

沖縄

3週目、4週目

これまであった大人数Roomが細分化され、10人、20人以下の小さなRoomが増えてきたと感じています。

私も趣味の映画や旅行、音楽についてよくRoomでお話していましたが、映画だけでも小さな部屋が増えていたり、これまでは「映画」というカテゴリでRoomタイトルがついていましたが例えば「邦画」とか「クリストファー・ノーラン」(←最高ですよね)とか、これまでよりテーマも細分化されていった印象です。

ユーザーが増えたことによって、希釈化しがちな「話す」「聴く」というコミニケーションをRoomを細分化することによって密度を保ちたい流れなのかもしれません。

 

これに伴って、感覚的ですが同じようにRoomを開いたり手を挙げて話をしていてもフォロワーの伸びは鈍化したなと感じました。

 

これは自然な流れで時間と共に話が合うメンバーもある程度定まり、その人たちと会話する時間が増えたというのもあります。

沖縄

最近の面白さ

 

自分のRoomで自分をハブに初対面同士の友だちが知り合い、仲良くなる現象が面白い

Clubhouseには自分のフォローしている人がRoomで話すと通知が行くのですが、自分のフォロワーさん同士が自分を通じて同じRoomに入り(そのお互いは初対面)、意気投合というパターンはRoom自体も盛り上がるので非常に面白い状況です。

 

Roomが細分化されることによって、よりピンポイントにコアな話が出来る

例えば「映画」の部屋ではなく「クリストファー・ノーラン」の部屋の方がノーラン作品についてはディープに語れたり、密度は濃くなっていきます。逆に言うと会話の深度が深まっているのでちょっと気軽に入りづらくなる空間にもなりますが。

 

同じ世代を集めるRoomが意外に面白かった

これはSNSならではですが、同じ生まれ年という括りだけで全国中の同級生を集めるRoomがあり、ふと入ってみたらそこには同い年が大集結、色んな懐かし話ができたりしたのは、バーチャル同窓会的な感覚もあり、新鮮味もありClubhouseの面白さを感じました。まさにSNSの力ですね。

ミラノ/イタリア

これからのClubhouseはどうなる?

 

これは完全に個人的な「予想」ですが、日本の状況でいえば首都圏も3月7日に緊急事態宣言が明ける予定になっていそうなので、いわゆる完全Stayhome的な流れから、少しずつ世の中の動きが緩和されていくことになると思われます。

そうすると時間の使い方に変化が起きてくるはずですので、これまでClubhouse沼にハマっていた人も少しずつ変化が起きるのではないかと思っています。

 

一人当たりのアプリ利用時間が減るのか、人の動きが活発化することで新規のユーザーがまた流入してくるのか、、、そしてAndroid勢はどうなるか、このあたり引き続き見ていきたいと思います。

 

そんな変化も含めて「話す」「聴く」の音声SNSをぜひ楽しんでいただければ幸いです。

 

ミラノ/ イタリア

 

 

 

Hello, this is Shark_sicily, the Shimablo Urban Manager.

It’s been a month since I started Clubhouse, so I’d like to share my impressions with you.

The first two weeks

The first two weeks after I started at the end of January were chaotic and full of people from all walks of life.

I think not only celebrities but also various entrepreneurs had set up Room.

I decided to give it a try first, so I set up a Room as an imitation, tried moderating (which I did rather frequently), raised my hand in various people’s Rooms, and made a conscious effort to speak up.

After all, talking increases the number of followers.

To be honest, I couldn’t hide my awareness of the number 1K after I exceeded 900 followers in the fourth week, but I didn’t worry too much about the number of followers and just focused on talking to someone.

Especially in the early days, the more I talked, the more followers I gained.

This is not surprising, since Clubhouse itself is a social networking service that can be roughly described as “talking” or “listening,” so it goes without saying that talking is more interactive.

In this sense, I have experienced that following and following people based on “talking” and “listening” is more active in enjoying this SNS.

Okinawa

Third and fourth week

I feel that the large-group Rooms that existed up until now have been subdivided, and small Rooms with 10 or 20 people or less have been increasing.

I also used to talk about my hobbies of movies, travel, and music in Rooms, but I have the impression that the number of small Rooms for movies alone has increased, and although Room titles have been given in the category of “Movies” up until now, the themes have become more subdivided than ever, such as “Japanese Movies” and “Christopher Nolan” (← my favorite).

As the number of users has increased, the trend may be to maintain density by segmenting the communication of “talking” and “listening,” which tends to become diluted.

 

Along with this, although it’s a bit of a feeling, I felt that the growth in followers slowed down even when people opened Rooms or raised their hands to talk in the same way.

 

This is partly due to the fact that over time, I’ve been able to settle on a certain number of members that I can talk to and spend more time talking with them.

沖縄

What’s interesting these days

It’s interesting to see the phenomenon of friends who have never met each other before getting to know each other and becoming friends with each other using me as a hub.

 

Clubhouse notifies you when people you follow talk in the Room, and the pattern of your followers joining the same Room through you (they’ve never met each other before) and hitting it off is a very interesting situation, as the Room itself becomes more lively.

 

By subdividing Rooms, you can talk about core topics in a more pinpoint way.

 

For example, in the “Christopher Nolan” room, instead of the “Movies” room, you can talk more deeply about Nolan’s works, and the density of the conversation will become thicker. On the other hand, since the depth of the conversation is deepened, it becomes a room where it becomes a little difficult to casually enter.

 

Room to gather people of the same generation was surprisingly interesting

This is something that can only happen on a social networking service, but there is a Room that gathers classmates from all over the country based on the same year of birth, and when I suddenly entered the Room, I found a large gathering of people my age, and we were able to talk about all sorts of nostalgic things. This is the power of social networking.

Milan / Italy

What is the future of Clubhouse?

This is completely my own personal prediction, but in terms of the situation in Japan, the emergency declaration is scheduled to be lifted on March 7 in the Tokyo metropolitan area, so I think the world will gradually ease up from the so-called complete stay-home trend.

This should lead to a change in the way we use our time, and I believe that people who have been stuck in the Clubhouse swamp will gradually start to change.

 

I’d like to see if the amount of time spent on apps per person will decrease, or if the increased movement of people will bring in new users, and what will happen to Android users.

 

I hope you will enjoy the voice social networking service of “talking” and “listening” including such changes.

Milan / Italy
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